Het is mogelijk om Wordpress op verschillende manieren te installeren. In dit helpdesk artikel leggen we je uit hoe je Wordpress installeert met Installatron.

Open Installatron vanuit DirectAdmin

Als je bent ingelogd op DirectAdmin, kun je onder het kopje “Extra features” de “Installatron Applications Installer” vinden.



Zoek WordPress

Wanneer Installatron is geopend klik je op "Applications Browser". Hier staat WordPress niet direct in het scherm als beschikbare applicatie, maar scroll je iets verder door dan is deze wel zichtbaar bij de categorie "Apps for Content Management". Mocht je WordPress niet kunnen vinden, kun je Wordpress ook zoeken door "Wordpress" in het “Search for an application”zoekveld in te typen. Klik vervolgens op "Install" om het installatie-proces te starten.



Selecteer een domeinnaam

Je bent nu in het scherm waar je alle instellingen voor jouw website kunt instellen. De eerste optie is direct een belangrijke, het kiezen van de domeinnaam waarop je WordPress wilt installeren. In het voorbeeld hieronder hebben we https://testdomein.nl/ als website-adres gekozen. Het veld “Directory” kan leeg gelaten worden. Als je hier wel iets invult, wordt WordPress in een submap geïnstalleerd.

Let op! Voor HTTPS moet je een SSL-certificaat hebben.



Kies een versie en taal

We raden aan om de nieuwste versie van WordPress te installeren. Deze wordt automatisch voor je geselecteerd.
Daarnaast is het mogelijk om zelf de taal te kiezen waarin WordPress wordt geïnstalleerd, dit kan je op een later moment nog aanpassen. In dit voorbeeld selecteren we “Nederlands (Dutch)”. Vergeet daarbij niet om de “license agreement” van WordPress te accepteren.

Voor automatische updates kiezen we in dit voorbeeld voor “Update to new minor versions and security releases”. Hierdoor worden belangrijke updates wel geïnstalleerd, maar wordt WordPress niet zomaar naar een hogere versie geüpdatet omdat het mogelijk problemen kan geven met thema's en plugins. Daarnaast kiezen we voor “Create a back-up and automatically restore the back-up if the update fails" om er zeker van te zijn dat er een back-up beschikbaar is als er een automatische update plaatsvindt. Als de update mislukt, wordt automatisch de (werkende) back-up voor je teruggezet.



Logingegevens

Kies de gewenste gebruikersnaam en wachtwoord voor de beheerder. Deze heb je straks nodig om in te loggen in de WordPress beheeromgeving. Daarnaast wordt er gevraagd om je e-mailadres in te vullen en een “titel” en “tagline” voor jouw website in te stellen. Deze zijn op een later tijdstip nog aan te passen.

De optie voor “Two-Factor Authentication” (twee-staps verificatie) hoef je niet aan te zetten tijdens de installatie. Dit kun je later nog toevoegen. De optie "Limit Login Attempts" mag je op “Yes” laten staan, dit voegt een extra beveiligingslaag toe aan je website. Multi-site heb je alleen nodig als je van plan bent om een WordPress site-netwerk op te zetten. Als je niet weet wat dat inhoudt, dan kun je deze gerust op “No” laten staan.



Geavanceerde instellingen en automatische backups

Deze instellingen worden pas getoond als je “Let me manage these settings” aanvinkt. Onder “Database Management” kun je er het beste voor kiezen om dit automatisch te doen. Bij “Email Notification” zou je opties uit kunnen zetten naar eigen wens, hierdoor worden er minder mails gestuurd bij elke actie die Installatron doet. Daarnaast kun je bij “Default Backup Location” zelf de locatie bepalen waar je de back-up wilt hebben, denk aan locaties zoals Google Drive of Dropbox.

De reden dat we de Geavanceerde instellingen open hebben geklapt is om automatische back-ups in te stellen. Standaard staat deze optie op “Do not automatically maintain back-ups”, maar dat is een gemiste kans. Je kunt hier namelijk een backup-plan neerzetten, zodat er regelmatig back-ups worden gemaakt. Dit raden we dan ook altijd aan!



Installeren

Nu alles is ingesteld kunnen we beginnen met de installatie, dit duurt ongeveer één minuut. Klik op “Install” om WordPress te installeren. Je kan daarna direct inloggen op je nieuwe WordPress omgeving!

IT is meer dan alleen een nieuwe laptop of printer. Het is het feilloos samenwerken aan projecten met collega’s, het zijn de tevreden klanten dankzij optimale service en het is de soepele communicatie tussen verschillende teams en afdelingen. Bij LennMedia doen we er daarom alles aan om ervoor te zorgen dat jij altijd bereikbaar bent. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via de chat!
Was dit artikel nuttig?
Annuleer
Dankuwel!